Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Saldo | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wat heeft het gekost? | 2016 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2017 | |
Taakvelden | ||||||||||
Totaal saldo | -5.633 | -2.377 | 19.747 | 20.833 | -1.087 | 16.292 | 20.271 | -3.979 | -2.892 | |
Reservemutatie | -1.552 | -1.048 | 7.254 | 20.600 | -13.346 | 3.064 | 16.778 | -13.714 | -368 | |
Resultaat | -7.185 | -3.425 | 27.000 | 41.433 | -14.433 | 19.357 | 37.049 | -17.693 | -3.260 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Hieronder de belangrijkste afwijkingen die leiden tot het voordelig saldo van € 1.069.000 op taakveld Beheer overige gebouwen en gronden. Andere kleine onder- en overschrijdingen worden niet nader toegelicht.
Gebouwenbeheer
Op de gebruikerslasten van de gemeentelijke werven is een voordeel ontstaan van € 137.000 door uitstel van aanpassingen aan de huisvesting naar 2018. Daarnaast is er een overschot op de capaciteit van het meerjarig onderhoud van de gemeentelijke gebouwen van € 215.000. Deze overschotten worden verrekend met de bedrijfsvoeringsfondsen en verantwoord op programma 7/taakveld 0.10
De huuraanpassing aan het Stadsplein 102 en beëindiging van de van het huur aan de van der Hooplaan 9 leiden tot lagere huuropbrengsten van € 50.000.
Beheer woningen/woonwagens
Op het beheer van woningen/woonwagens is een nadeel ontstaan van € 88.000. Het jaarlijks beheer is incidenteel € 78.000 nadeliger uitgevallen, tevens waren er € 10.000 lagere huuropbrengsten.
Vrijval voorziening
Aan de hand van de actualisatie van de voorziening meerjarig onderhoud gebouwen is gebleken dat € 0,85 miljoen uit deze voorziening kan vrijvallen.
Verkoop gronden buiten exploitatie
Het Startkoopmodel Amstelveen (SKA) is een regeling waarbij de gemeente (nog) eigenaar is van de deel van de waarde van de woning. Dit Aandeel van de gemeente is opgedeeld in vier Tranches. Indien het inkomen van een eigenaar van een SKA woning boven een bepaald niveau stijgt, of wanneer een SKA woning wordt verkocht aan iemand die geen aanspraak maakt op de SKA-regeling, dan ontstaat de verplichting om de Tranches van de gemeente aan te kopen.
De waarde van een Tranche wordt door middel van taxatie vastgesteld op het moment van aankoop. Omdat het aankoopmoment door externe factoren wordt bepaald en de waarde van de Tranches meebeweegt met de marktwaarde, is de SKA-regeling een levend model waarbij het niet te voorspellen is wanneer de gemeente inkomsten genereert. In de loop van 2017 zijn meerdere woningen verkocht uit het model en tevens zijn er eigenaren die vrijwillig Tranches hebben aangekocht. Hierdoor zijn de inkomsten uit verkopen € 235.000 hoger dan begroot. Het overige voordeel van € 78.000 betreft diverse kleinere verschillen in lasten en baten van de reguliere verkopen van gronden.
0.63 Parkeerbelasting voordeel € 69.000
De hogere baten parkeerbelasting worden verklaard door meer opgelegde naheffingsaanslagen. De uitbreiding betaald parkeren in Randwijck heeft deels geleid tot meer naheffingsaanslagen.
2.2 Parkeren voordeel € 93.000
Het voordelig resultaat op parkeren wordt voor € 70.000 veroorzaakt door extra aanvragen parkeervergunningen door de tariefsverlagingen medio 2016 en 2017 en de uitbreiding van betaald parkeren in Randwijck in 2017. De hogere baten gehandicaptenparkeerkaarten geven een voordeel van € 23.000.
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur voordeel € 85.000
De Raad heeft in juni 2017 besloten dat opbrengsten vanuit grondverkoop in het Stadshart gebruikt worden voor de inrichting van de openbare ruimte zoals ook opgenomen in de Ruimtelijke Uitwerking visie Stadshart Amstelveen. De opbrengsten van de grondverkoop van de projecten Hudson’s Bay en Rembrandtpassage worden dan niet alleen gebruikt voor het dekken van Ambtelijke- en overige gemaakte kosten, maar worden ook gereserveerd voor de benodigde investeringen in de openbare ruimte van het Stadshart door een storting van € 85.000 in de reserve grote projecten.
8.1 Ruimtelijke ordening
Hieronder de belangrijkste afwijkingen die leiden tot het voordelig saldo van € 323.000 op taakveld Ruimtelijke ordening. Andere kleine onder- en overschrijdingen worden niet nader toegelicht.
Stadshart
Voor de ontwikkelingen Stadshart zijn diverse projecten in ontwikkeling. De eerste grote stap in de doorontwikkeling is het project Rembrandtpassage. Voor de realisatie van dit project is een grondverkoop aan Unibail-Rodamco nodig. De onderhandelingen en de het benodigde juridische onderzoek hebben veel meer tijd gekost dan oorspronkelijk bedacht. Door de grote samenhang tussen de projecten in het Stadshart is de planning van al deze projecten beïnvloed door het uitlopen van het proces rond de Rembrandtpassage.
De Raad heeft in juni 2017 besloten dat opbrengsten vanuit grondverkoop in het Stadshart gebruikt worden voor de inrichting van de openbare ruimte zoals ook opgenomen in de Ruimtelijke Uitwerking visie Stadshart Amstelveen. De opbrengsten van de grondverkoop van de projecten Hudson’s Bay en Rembrandpassage worden dan niet alleen gebruikt voor het dekken van Ambtelijke- en overige gemaakte kosten, maar worden ook gereserveerd voor de benodigde investeringen in de openbare ruimte van het Stadshart.
Als resultaat van het bovenstaande is er € 169.000 in de reserve grote projecten gestort.
Kwaliteitsverbetering Stadsplein
De verlevendiging van het Stadsplein is onderdeel van de doorontwikkeling van het Stadshart en op die manier gekoppeld aan de overige projecten. In de door de raad vastgestelde Ruimtelijke uitwerking visie Stadshart” van juni 2017 is opgenomen dat de weekmarkt op andere manier gesitueerd zal worden na de realisatie van het project Rembrandtpassage. De investeringen rond het Stadsplein worden hierop uiteraard afgestemd. Door de vertraging die het project heeft opgelopen door langere onderhandelingen en het benodigde juridische onderzoek zijn ook deze investeringen vertraagd. Het restant van het budget van € 172.000 wordt in 2018 besteed aan de realisatie van de kwaliteitsverbetering.
De kosten die in 2017 zijn gemaakt, worden onttrokken aan de reserve grote projecten. Het betreft een bedrag van € 59.000.
Amstelveen In Zicht
Op het beschikbare budget voor oprichting van Amstelveen In Zicht resteert nog € 112.000. Omdat nog een drietal projecten in 2018 gerealiseerd gaan worden, wordt voorgesteld het resterende budget over te hevelen naar 2018. De drie projecten zijn de VR-ride A9, voor de jeugd de 3D bril in Jip en Janneke stijl en de virtuele gastvrouw. Daarnaast zijn nog extra schermen nodig voor de marketing en wordt nog een ruimte omgevormd tot vergaderlocatie.
Geo informatie
Door het toenemend aantal vluchten vanaf Schiphol is het alleen mogelijk om de foto’s van grote hoogte in te winnen voor gemeente Amstelveen. Voordeel is dat dit veel goedkoper is maar het levert luchtfoto’s op in een mindere resolutie. Voor de interne werkprocessen zijn hoge resolutiebeelden wel een wens maar dat lijkt steeds minder realiseerbaar.
Jaarlijks worden panoramabeelden gemaakt in opdracht van de gemeente Amstelveen. De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen en Almere hadden zich aangesloten bij een pilot van de gemeente Amsterdam omdat deze o.a. ook financieel aantrekkelijk was. De pilot van twee jaar is inmiddels afgelopen en de samenwerking wordt niet gecontinueerd. De panoramabeelden werden niet geleverd in de gewenste kwaliteit, tijdigheid en volledigheid. In 2018 worden de beelden opnieuw aanbesteed aan commerciële partijen.
Eén keer in de 5 jaar worden de NAP waterpasbouten hermeten. In 2017 is dit voordelig meervoudig onderhands aanbesteed. Totaal waren de lasten € 61.000 lager dan begroot
Resultaten projecten facilitair grondbeleid
In 2017 was er een voordelig resultaat geraamd bij afsluiting van projecten facilitair grondbeleid van € 257.000. Het uiteindelijke resultaat was € 75.000 lager, wat voornamelijk wordt verklaard door de ontwikkelingen binnen het volgende project:
BTAZ Immink Loods
Voor het project BTAZ Immink Loods was in 2017 een bijdrage van € 103.000 aan inkomsten voorzien. De aanvraag omgevingsvergunning is echter later ingediend dan gepland. De bijdrage kan pas worden gefactureerd wanneer de omgevingsvergunning onherroepelijk is. In de raad van 14 februari 2018 wordt een besluit genomen over de omgevingsvergunning. Daarna volgt de periode waarin bezwaar op de omgevingsvergunning kan worden gemaakt. De verwachting is dat de bijdrage in 2018 kan worden gefactureerd en dat het project in 2018 kan worden afgesloten.
Projecten facilitair grondbeleid
Onderstaande afwijkingen op baten en lasten zijn budgettair neutraal en betreffen faseringsverschillen binnen de projecten. Het achterblijven van de werkelijke lasten en baten ten opzichte van de begroting met € 1.612.000, wordt met name veroorzaakt door faseringen in vier projecten:
Groenelaan 3-5 (€ 326.000)
In 2017 was een bedrag geraamd voor woonrijp maken. De uitvoering daarvan vindt echter pas plaats in het tweede kwartaal van 2018.
Klaasje Zevensterstraat (€ 231.000)
In de raming is uitgegaan van (deel)realisatie van de inrichting van de openbare ruimte, na oplevering van fase 1. De uitvoering vindt echter pas plaats na realisatie van fase 2, in 2020.
Straat van Messina 10 (€ - 109.000)
Na de Tweede tijdvakrapportage 2017 is een anterieure overeenkomst gesloten, waardoor de voor dit project gemaakte kosten en inkomsten niet in de begroting waren opgenomen.
Westwijk Zuidwest (€ 1.179.000)
Eigen haard mag conform nieuwe wetgeving de laatste vrije sectorwoningen van fase 4c niet zelf bouwen. Eind 2017 is er overeenstemming bereikt met bouwbedrijf HSB over de verkoop van de ontwikkelkavel. HSB bereidt de aanvraag omgevingsvergunning voor. De aanvraag komt in 2018 in plaats van in 2017. De bijdrage en het gros van de kosten voor bouwrijp maken worden dan ook pas in 2018 gemaakt. Verder lopen de werkzaamheden van fase 3 over in de werkzaamheden van fase 4 en worden de daarvoor geraamde kosten doorgeschoven naar fase 4.
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) voordeel € 459.000
Omdat het resultaat van de bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen, is het saldo van baten en lasten in evenwicht. Uitzondering hierop zijn winstnemingen en een vrijval van of een toevoeging aan de voorziening grondexploitaties en bouwprojecten (ten behoeve van projecten met een negatief resultaat) of overige gerelateerde voorzieningen.
Mutaties voor bouwgrondexploitaties met invloed op het resultaat (voordeel € 459.000)
Voor de projecten De Schulp en Machineweg heeft een tussentijdse winstneming plaatsgevonden. Beide winstnemingen waren hoger dan geraamd. Daarnaast is het project Van der Hooplaan supermarkt afgesloten met een positief resultaat, terwijl het project Suze Groeneweglaan in 2017 is afgesloten met tekort. Dit resulteerde in € 203.000 hogere baten en € 59.000 hogere lasten.
Op 14 maart 2018 heeft de commissie BBV een handreiking met de betrekking tot tussentijdse winstneming opgesteld als aanvulling op de eerder genoemde notitie. In deze notitie wordt gesproken over de zogenaamde POC methode. Door toepassing van deze methode worden winsten eerder genomen, naar rato van de voortgang van het project. Dit betekent dat het percentage verkochte grond maal het percentage gerealiseerde kosten maal de verwachte winst minus de resterende risico's het bedrag bepaald dat aan tussentijdse winst genomen moet worden. Op basis van deze methode is per saldo nog € 334.000 als tussentijdse resultaatneming geboekt. Dit betreft een tussentijdse winstneming (voordeel) voor de projecten Appellaan/Notenlaan van € 857.000 en Hortensialaan van € 172.000. Voor het project Westwijk zuidoost gaat het om een correctie op een eerder genomen winstneming (nadeel) van € 694.000.
Budgettair neutrale mutaties voor bouwgrondexploitaties (neutraal)
Omdat het resultaat van de lopende bouwgrondexploitatieprojecten elk jaar op de balans wordt opgenomen (onder de voorraden) is het saldo van baten en lasten in evenwicht.
Over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven van projecten worden over het algemeen veroorzaakt door afwijkingen ten opzichte van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op (de toereikendheid van) het projectbudget. Omdat hierdoor het resultaat op het jaarbudget wijzigt, wijzigt ook het bedrag dat op de balans wordt opgenomen.
Qua omvang zijn de lagere baten en lasten van totaal € 786.000 in 2017 voornamelijk te verklaren door ontwikkelingen binnen een vijftal grondexploitaties. Bij de overige projecten zijn geen begrotingsafwijkingen groter dan € 100.000. Hieronder worden de voornaamste verschillen toegelicht.
Appellaan/Notenlaan (€ 274.000; neutraal door afwikkeling met balanspost voorraden)
In 2017 is een klein deel van bouwrijpmaken uitgevoerd. Na realisatie van de bouw van de woningen, rond de zomervakantie 2018, wordt het bouwrijpmaken afgerond en wordt ook het woonrijpmaken uitgevoerd.
Hortensialaan (minus € 200.000; neutraal door afwikkeling met balanspost voorraden)
De kosten voor het woonrijpmaken zijn naar voren gehaald. De bouw van de 13 individuele kavels start niet gelijktijdig. Voor de inrichting van dit nieuwe woongebied is het bouwrijpmaken daarom gecombineerd met het woonrijpmaken. Er is gekozen om niet eerst een bouwweg aan te leggen, maar alvast de nieuwe straat en de voetpaden aan te leggen. Na realisatie van de kavels zijn er nog kosten voor de aanleg van inritten en herstelwerkzaamheden. De raming van de totale kosten blijft gelijk.
Van de 13 kavels zijn er inmiddels 12 definitief verkocht. 1 kavel wordt opnieuw aangeboden nadat de koper zich heeft teruggetrokken. De daadwerkelijke grondverkoop volgt nadat de omgevingsvergunning voor een kavel onherroepelijk is. De snelheid van ontwikkeling per kavel verschilt. Op 1 kavel is inmiddels gestart met de bouw. De andere 11 kavels bevinden zich in het proces van vergunningverlening. Hierdoor schuift de geraamde grondopbrengst grotendeels door naar 2018.
Middenwaard (minus € 234.000; neutraal door afwikkeling met balanspost voorraden)
Door vertraging in de uitgifte van de kavels is de in 2017 geraamde grondopbrengst niet gerealiseerd. De inrichting van de buitenruimte is versneld afgerond in 2017.
Carmenlaan (€ 154.000; neutraal door afwikkeling met balanspost voorraden)
Doordat de ontwikkelaar Carmen BV haar ontwikkelrechten begin 2017 aan de ontwikkelaar van Erk heeft overgedragen, heeft een juridische aanpassing moeten plaatsvinden van het contract. Ook intensief overleg over in het gebied liggende nutsvoorzieningen, heeft geleid tot een vertraging in de planontwikkeling. Daardoor zijn er minder organisatiekosten gerealiseerd dan geraamd.
Westwijk zuidoost (€ 495.000; neutraal door afwikkeling met balanspost voorraden)
Er is vertraging in het bouwrijpmaken van de 6 eilandwoningen aan de Lavendellaan: deze zijn in 2017 pas verkocht en kopers zijn nu met architect in de weer om bouwplannen te maken. HSB en AM groep hebben gewacht met de verkoop van de 6 eilandwoningen tot de markt weer een beetje aangetrokken is. Er is vertraging in het woonrijpmaken van de Zilverschoonlaan, de laatste kavel is nu verkocht ook daar moet nog het bouwen aanvangen. Op het eind maakt de gemeente woonrijp.
Verder is er vertraging in de aanleg van de beschoeiing rondom de losse kavel op de hoek van de Korianderlaan omdat de kopers van deze kavel ook nog niet zijn gestart met de bouw is nog onbekend wanneer de gemeente de beschoeiing kan aanleggen. Met een jaar bouwtijd kan dit in 2019 worden gedaan. Voor de ecologische zone Wiegelweg is in het kader van het project Groene As een subsidie ontvangen.
8.3 Wonen en bouwen nadeel € 497.000
Funderingsherstel Amsterdamseweg (neutraal)
Eind 2016 is een uitvoering van gemeentewege gestart naar aanleiding van een bestuursdwangaanschrijving, met betrekking tot funderingsherstel aan de Amsterdamseweg. De lasten m.b.t. dit funderingsherstel en de vergoeding door de eigenaar bedraagt € 58.000. In de voorziening dubieuze debiteuren is een bedrag gereserveerd omdat het nog niet duidelijk is of alle kosten kunnen worden verhaald.
Bouwleges (voordeel € 500.000)
Op begrotingsbasis wordt een kostendekkend tarief berekend op basis van een meerjarig/trendmatig bouwvolume met bijbehorend kostenniveau en daarvan afgeleide te realiseren legesopbrengst. Bij het opmaken van de jaarrekening kan er echter sprake zijn van een onder- of overdekking. Dit heeft drie oorzaken:
- Het aantal werkelijke aanvragen kan afwijken van het geraamde aantal aanvragen;
- De werkelijke bouwkosten kunnen afwijken van de geraamde bouwkosten;
- De legesopbrengsten moeten –in overeenstemming met de boekhoudregels (BBV)- worden verantwoord in het jaar waarin het merendeel van de prestatie voor de vergunninglening wordt geleverd. De hiermee samenhangende kosten komen –zeker bij grotere bouwprojecten- veelal grotendeels in latere jaren tot uitdrukking tijdens de realisatie van het project (de kosten van bouwtoezicht).
Via de tweede tijdvak werd de verwachting uitgesproken dat de inkomsten met € 0,5 miljoen zouden toenemen, alsmede de kosten voor tijdelijk personeel (€ 0,25 miljoen). Aan het eind van 2017 is een aantal vergunningen verstrekt met een relatief hoge inkomst. Ten opzichte van de raming in de tweede tijdvak betekent dit een hogere opbrengst van € 0,5 miljoen. De met deze vergunningen samenhangende kosten volgen vanaf 2018. Als dit aanleiding geeft tot het aanpassen van de begroting 2018, zal dit via de reguliere P&C-documenten aan de raad worden voorgelegd.
0.10 Mutaties reserves programma 5
Kunstgrasrugbyveld
In de kadernota 2017 is voor het vervangen van het kunstgrasrugbyveld € 522.000 beschikbaar gesteld uit de reserve sparen vooraf.
Schuilkelder Wolfert van Borsselenweg
In de kadernota 2017 is voor de renovatie van de Schuilkelder Wolfert van Borsselenweg € 150.000 beschikbaar gesteld uit de eenmalige middelen.
Voor beide onderwerpen geldt dat via resultaatbestemming wordt voorgesteld om de bedragen in 2018 beschikbaar te houden voor afronding van de projecten. De overige relevante toelichtingen staan bij het onderdeel reservemutatie met toelichting.